Oferty franczyz – na co zwrócić uwagę?

Oferty franczyz – na co zwrócić uwagę?

Otwarcie własnej działalności gospodarczej w modelu franczyzowym wydaje się być doskonałym rozwiązaniem, w szczególności dla osób, które dotąd nie miały do czynienia ze światem biznesu. Niemniej jednak kluczowe wydaje się być wybranie odpowiedniej oferty franczyzy. Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwania idealnej propozycji biznesowej dla siebie?

 

Branża, w której działa firma

Już na samym początku warto określić, w jakiej branży powinna działać firma, z którą ma zostać podpisana umowa franczyzy. Dlaczego jest to tak istotne? Kluczem do rozwoju własnej działalności jest zrozumienie specyfiki rynku, na którym funkcjonuje firma. Co więcej, niezbędna jest również pasja i chęć do rozwijania się w konkretnej dziedzinie. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że restaurację w modelu franczyzy będzie prowadzić osoba, która nie potrafi, a wręcz nie lubi gotować. Warto zwrócić uwagę na to, że potencjalni franczyzodawcy mogą wymagać, aby franczyzobiorca miał przynajmniej minimalne doświadczenie w danej branży. Niektórzy stawiają wręcz warunek, aby franczyzobiorca pracował wcześniej na stanowisku kierowniczym w firmie o podobnym profilu działania. Oczywiście branż, które interesują potencjalnego franczyzobiorcę, może być kilka. Wcale nie trzeba zamykać się na jedną konkretną. Niemniej jednak warto zastanowić się głębiej nad swoją przyszłością oraz znaleźć pomysł na dalsze rozwijanie swojej firmy. Przy zupełnym braku doświadczenia w danej branży dobrze jest wcześniej zapoznać się z jej specyfiką.

 

Wymagania franczyzodawców

Większość franczyzodawców, publikując oferty w miejscu katalog franczyz, dokładnie opisuje wymagania, które stawia franczyzobiorcom. Podstawowym z nich może być wspomniane już doświadczenie w branży. Bardzo często franczyzodawca już na etapie selekcji zgłoszeń kandydatów wymaga przedstawienia lokalu, w którym ma być prowadzona działalność gospodarcza. Czasami wynika to z kwestii organizacyjnych, bowiem w niektórych branżach wymagane są specjalne zezwolenia czy koncesje. Dotyczy to na przykład restauracji, która musi mieć określone zaplecze – w innym przypadku jej właściciel nie uzyska zgody sanepidu na prowadzenie działalności w danym lokalu. Franczyzodawcy zazwyczaj wymagają pewnego wkładu własnego, przy czym w ofertach określają średnią jego wartość. Należy jednak spodziewać się, że wymagany wkład własny okaże się być nieco większy. Franczyzobiorca powinien więc zastanowić się, jak wiele środków pieniężnych może przeznaczyć na swoją firmę. Trzeba mieć przy tym świadomość, że w pierwszych miesiącach może nie przynosić ona zysków, dlatego też zawsze warto mieć pewne zaplecze finansowe. Zaletą franczyzy jest fakt, że firma do rozwoju nie potrzebuje bardzo dużo pieniędzy – w przypadku niektórych działalności wystarczy wkład własny na poziomie 5-10 tysięcy złotych.

 

Oferty franczyz – którą z nich rzeczywiście warto wybrać?

Ofert franczyz jest obecnie na rynku naprawdę wiele. Niektóre z nich skierowane są do szerokiego grona potencjalnych franczyzobiorców, inne zaś jedynie do tych, którzy chcą otworzyć swoją firmę w jakimś konkretnym miejscu, na przykład w dużym mieście. Niemniej jednak przed podpisaniem umowy należy dokładnie zapoznać się z jej warunkami. Zwykle franczyzodawcy przedstawiają franczyzobiorcy umowę wcześniej, aby mogli ją przeczytać i wyjaśnić ewentualne nieścisłości. Warto przy tym zwrócić uwagę na zakres współpracy oraz prawa i obowiązki poszczególnych stron umowy. Niektórzy franczyzodawcy pozostawiają franczyzobiorcom wiele wolnej przestrzeni, w której mogą oni dowolnie kształtować swoją firmę. Inni zaś sztywno określają zasady, na jakich ma być prowadzona działalność gospodarcza. Pierwsze rozwiązanie jest dobre dla osób, które mają pomysł na biznes, a także chcą się rozwijać według własnego schematu. Drugie zaś będzie idealne dla tych, którzy chcieliby prowadzić swoją firmę, jednak nie do końca odnajdują się w biznesie i nie wiedzą, jakie kroki podjąć, aby odnieść sukces. Pod tym względem należy pamiętać, że franczyza franczyzie nie jest równa.

Powrót na górę