W nowoczesnym gospodarstwie rolnym prace z wykorzystaniem ciągnika trwają od początku wiosny, aż do wczesnych miesięcy zimowych. Przez cały ten okres, ta podstawowa maszyna rolnicza musi być w dobrym stanie technicznym, gdyż od niej w dużym stopniu zależy efektywność wykonanych prac. Komponenty znajdujące się w ciągniku każdego dnia są poddawane próbie. Szczególnie intensywnie eksploatowane jest sprzęgło, bo maszyny rolnicze z reguły pracują w stosunkowo trudnych warunkach. Wiele zależy od rodzaju gospodarstwa, ale można założyć, że im cięższa praca i większa waga przewożonych ładunków, tym szybciej sprzęgło się podda. Z reguły dzieje się to w sposób naturalny poprzez nadmierne ścieranie okładzin ciernych.
Awaria sprzęgła
W przypadku tego konkretnego komponentu niespodziewana awaria jest raczej rzadkością. Ciężko bowiem przeoczyć początkowe objawy, które wskazują na konieczność wymiany sprzęgła. Jedną z charakterystycznych oznak jest zmiana nacisku, na którym sprzęgło zaczyna łapać. Oznacza to, że z dnia na dzień coraz bardziej musimy popuszczać sprzęgło, aby zmusić ciągnik do ruchu. Potencjalnego serwisu powinniśmy się spodziewać także w przypadku, gdy coraz częściej zdarzają się nam tak zwane poślizgi przy ciężkich pracach polowych, takich jak oranie, kultywatorowanie lub przewożenie ciężkich ładunków. Ślizganie się sprzęgła można rozpoznać po gwałtownym wzroście obrotów silnika przy jednocześnie niezmienionej prędkości pojazdu. Aby być dobrze przygotowanym, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to jak zachowuję się ciągnik przy pracach wymagających częstego załączania i rozłączania sprzęgła. Należy także zaznaczyć, że trwałość komponentu zależy w dużej mierze od jego rodzaju i jakości. Sprzęgło może bowiem pracować na sucho lub na mokro, czyli wykorzystując obecność oleju. Druga z konstrukcji jest nieco odporniejsza na trudne warunki eksploatacyjne i umożliwia wygodne korzystanie z bezsprzęgłowego rewersu, ale jest znacznie bardziej skomplikowana jeśli chodzi o kwestie serwisowe. Niezależnie od rodzaju użytego komponentu, przy wymianie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jakość wykonania podzespołu. Przykładowo kupując części do sprzęgła do Ursusa C-360 zadbajmy o to, aby były one oryginalne. Tylko w ten sposób mamy pewność, że nasz ciągnik odwdzięczy się długą i bezproblemową pracą.
Sprzęgło w ciągniku rolniczym
Należy pamiętać, że ten komponent jest jedną z wielu części eksploatacyjnych. W trakcie pracy i upływu czasu tarcze i okładziny się zużywają, przez co mechanizm przenoszenia mocy nie jest tak efektywny jak na początku. Serwis jest wtedy koniecznością i im szybciej go dokonamy, tym lepiej dla nas, bo z całą pewnością nie chcemy doświadczyć sytuacji, kiedy to okładzina tarczy została całkowicie zerwana, a pojazd unieruchomiony. Jeżeli podczas prac polnych i używania sprzęgła usłyszymy niepokojące odgłosy, to także znak, że należy się pospieszyć z zakupem nowych części.
Wymiana sprzęgła w ciągniku i jej stopień skomplikowania w dużym stopniu zależy od posiadanego przez nas modelu. Nowsze konstrukcje będą posiadały zaawansowane mechanizmy, co przełoży się na wyższe koszty wymiany. Proste układy typu suchego będą z kolei znacznie tańsze w kwestii serwisowania, bo nie zawierają tak wielu elementów. Cały proces wymiany w takim przypadku nie jest zbyt zaawansowany, co z kolei oznacza, że poradzi sobie z nim każdy mechanik, a także z dużym prawdopodobieństwem majsterkowicz amator. Warto jednak pamiętać, że niezależnie czy kupujemy części do sprzęgła do Ursusa C-360, czy też do nowoczesnego ciągnika – oszczędzanie na tak kluczowych podzespołach nie jest zalecane. Tańsze produkty z reguły charakteryzują się mniej trwałymi połączeniami, gorszą jakością materiałów czy też niedokładną obróbką ślusarską. Wszystko to może drastycznie skrócić czas eksploatacji sprzęgła i narazić nas w przyszłości na kolejne wydatki. Dlatego podczas remontu warto nabyć części oryginalne lub zamienniki wysokiej jakości.
Cena wymiany sprzęgła
Przejdźmy do kwestii, która bezpośrednio dotyczy portfela konkretnego rolnika, czyli pytania – ile kosztuje wymiana sprzęgła w ciągniku rolniczym? Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo poszczególne komponenty różnią się od siebie stopniem zaawansowania technicznego czy też wykorzystaniem materiałów, ale ze sporą dozą pewności można powiedzieć, że im bardziej skomplikowany i nowoczesny układ, tym więcej będzie nas kosztowała ewentualna wymiana. Duże znaczenie dla ostatecznego wydatku ma też ilość czasu, którą mechanik będzie musiał poświęcić na remont sprzęgła. Koszty naprawy wahają się w zależności od cen części zamiennych, ale możemy założyć, że w przypadku bardziej popularnych konstrukcji całkowita wymiana uszczupli nasz portfel o kwotę od 1000 do 5000 zł.