Dodatki do paliw – czy warto je stosować?

Dodatki do paliw – czy warto je stosować?

Jakość stosowanych paliw ma bez wątpienia duży wpływ na żywotność silnika. Jeśli pracuje on w idealnych warunkach, to znaczy jest zasilany czystym paliwem o idealnym składzie, a bak jest zawsze wypełniony co najmniej w połowie, to stosowanie dodatków nie jest konieczne. W praktyce odstępstwa od normy zdarzają się zawsze, a jeśli są niewielkie, destrukcja elementów silnika może postępować w sposób niedostrzegalny. Pamiętajmy tylko, że każdy rodzaj silnika wymaga innego dodatku dla paliwa. Benzyna, diesel, LPG – każda z tych substancji może stwarzać inne problemy.

 

Sytuacje, w których warto stosować dodatki do paliwa

 

Podjeżdżając na stację paliw, nie zawsze tankujesz do pełna, często zdarza się, że paliwo zostaje zużyte do końca, a tankowanie odbywa się tylko do poziomu powyżej rezerwy. Taki sposób napełniania baku może doprowadzić do przykrych konsekwencji, ponieważ na ściankach zbiornika na paliwo zbiera się wilgoć – im mniej paliwa w baku, tym więcej gromadzi się wody. Ta z kolei, ściekając po ściankach baku, zanieczyszcza mieszankę paliwową, a wilgotne środowisko sprzyja rozwijaniu się drobnoustrojów. W takiej sytuacji pojawia się zwykle pytanie o dodatki do paliwa. Czy warto je stosować? Odpowiedź jest twierdząca. W takim wypadku najlepsze będą preparaty zapobiegające zbieraniu się wody i zabezpieczające przed korozją. Dobrym rozwiązaniem mogą być też suplementy oczyszczające z nagaru.

Uzasadnieniem do stosowania dodatków do paliwa jest także silnik, który ma dziesięć lat, albo więcej albo jest po prostu intensywnie eksploatowany. Suplementy możesz także stosować w nowszych wersjach. Zawsze trzeba sprawdzić do jakiej jednostki napędowej dane substancje są przeznaczone. Zupełnie inny skład mają dodatki do paliwa diesel, a inny te do benzyny. Stosowanie takich dodatków jak oczyszczacze wtryskiwaczy eliminują substancje odkładające się na zaworach, tłokach i wtryskiwaczach oraz poprawiają spalanie mieszanki paliwowej. Silnik może pracować wydajniej, jednocześnie zużywając mniej paliwa.

Przy silniku typu diesel dodatki do paliwa mają często na celu ułatwienie rozruchu w czasie mrozu, ponieważ modele wysokoprężne są  bardzo wrażliwe na działanie niskich temperatur. Zimą z oleju napędowego może wytrącać się parafina, która powoduje zapchanie układu napędowego. W takim wypadku jeszcze przed nastaniem niskich temperatur możesz zastosować dodatki do paliwa diesel zapobiegające jej pojawianiu się. Silniki wysokoprężne posiadają filtr cząstek stałych DPF – w samochodach używanych tylko na krótkich trasach nie zużywa się on w odpowiedni sposób. Dodatki do paliwa zapobiegające powstawaniu sadzy wydłużają żywotność tego elementu.

Silnik zasilany gazem LPG, który pracuje na ubogiej mieszance paliwowej, szybko niszczy zawory. Skuteczna ochrona polega na zastosowaniu dodatków do paliwa zabezpieczających zawory instalacji gazowej. Trzeba też zachować ostrożność i nie łączyć zbyt wielu dodatków do paliwa, ponieważ mogą one wtedy zaszkodzić pracy silnika.

Z kolei główne powody stosowania dodatków do benzyny to:

 – zapobieganie odkładania się osadów na wtryskiwaczach i w komorze spalania,

 – zapobieganie korozji części układu zasilania,

 – polepszenie procesu spalania paliwa.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze dodatków do paliwa? Czy warto je stosować?

 

Dokonując odpowiedniego doboru dodatków do benzyny i paliwa diesel i odpowiednio je stosując, możesz w znacznym stopniu poprawić pracę silnika i zminimalizować koszty ewentualnych napraw. Umiejętnie dozowane mogą także zmniejszyć koszty eksploatacji samochodu poprzez zmniejszenie zużycia paliwa – o tym również warto pamiętać.

Nowoczesne silniki benzynowe posiadające bezpośredni wtrysk są bardzo czułe na zanieczyszczenia w paliwie, tak samo jak silniki wysokoprężne najnowszej generacji. Zastosowanie środka czyszczącego układ wtryskowy sprawia, że mechanizm od razu szybciej reaguje oraz łagodniej i szybciej się zapala. Środki tego typu są aplikowane bezpośrednio do baku, a jedno opakowanie powinno wystarczyć średnio na 50 litrów paliwa.

Powrót do góry